Prowadzenie biznesu online (e-commerce czy innego opierającego się na stronie internetowej) wymaga systemu CMS, czyli platformy, która umożliwia zarządzanie i publikowanie treści (z ang. content management system). Dzisiaj do wyboru masz trzy rodzaje takich systemów CMS. Jaki CMS wybrać? I czy CMS WordPress w każdym wypadku będzie najlepszy? Zaraz to wyjaśnimy.

Content management system to platforma ściśle powiązana z Twoją stroną internetową. Poprzez system CMS zarządzasz wyglądem i strukturą swojej strony internetowej. Dzięki temu systemowi możesz:

  • dodawać nowe wpisy na blogu,
  • publikować nowe usługi i produkty,
  • tworzyć dodatkowe podstrony i modyfikować aktualne,
  • optymalizować stronę internetową pod kątem przejrzystości, jakości obsługi i SEO,
  • zmieniać wygląd poszczególnych podstron.

Jak zatem widać, to jeden z najważniejszych elementów każdego biznesu online. Dzisiaj do dyspozycji jest wiele systemów CMS, które standardowo dzielą się na trzy główne kategorie. Z czym wiąże się każda kategoria? I jaki CMS będzie optymalny w Twoim wypadku? To zależy przede wszystkim od Twoich potrzeb. Zobaczmy, z czym wiąże się każdy rodzaj systemu CMS.

CMS open-source

Otwarte platformy CMS są najczęściej dostępne całkowicie za darmo i do korzystania z nich wymagana jest jedynie instalacja na serwerze, na którym „stoi” Twoja strona internetowa. Absolutnie najpopularniejszym system CMS open-source jest WordPress. System ten funkcjonuje na ponad 60% wszystkich stron internetowych.

źródło grafiki: https://pl.wordpress.org/

 

Z czego wynika popularność CMS WordPress (oczywiście poza faktem, że jest darmowy)? Tutaj należy wspomnieć o dwóch kwestiach:

  1.   Stosunkowo łatwa obsługa – WordPress jest intuicyjny i łatwy w instalacji. Wiele czynności, takich jak publikacja nowego wpisu blogowego lub zmiana danych kontaktowych w ogóle nie wymaga znajomości jakiegokolwiek języka programowania.
  2.   Wszechstronność – do WordPressa możesz pobrać setki dodatkowych wtyczek, czyli rozszerzeń, które dają dostęp do nowych funkcji. Na przykład WooCommerce, o którym napiszemy więcej w jednym z kolejnych wpisów to wtyczka e-commerce, która umożliwia podpięcie sklepu internetowego pod Twoją stronę. Niezależnie od tego, czego potrzebujesz – prawdopodobnie znajdzie się wtyczka, która to umożliwia.

Można też wspomnieć, że WordPress jest bezpieczny (dostęp jest chroniony hasłem, ale możesz też ustawić dodatkowe systemy zabezpieczeń) i przyjazny SEO. Dzięki wtyczkom takim jak YoastSEO możesz łatwo optymalizować treści tak, aby spełniały wymagania Google, ale też były przyjazne dla użytkowników.

Inny przykład open-sourcowego CMSa to Wix. Jest on jednak znacznie mniej popularny (liczba stron zbudowanych na tym systemie nie przekracza 3%). Wynika to z dość dużych ograniczeń systemu w wersji darmowej i utrudnionej optymalizacji (np. pod SEO). W efekcie z Wix korzystają głównie osoby, które chcą mieć proste „wizytówkowe” strony internetowe.

źródło grafiki: https://softwareconnect.com/content-management-system/wix/ 

 

Może się jednak okazać, że prowadzisz na tyle rozwinięty biznes online, że darmowy CMS się po prostu nie sprawdzi. Dobrym przykładem są duże sklepy internetowe. Jeśli obsługujesz tysiące klientów i masz dziesiątki tysięcy produktów w ofercie WooCommerce może nie być optymalnym rozwiązaniem. W takiej sytuacji do gry wkraczają komercyjne systemy CMS.

Komercyjne systemy CMS

Są to systemy, za które trzeba płacić (albo jednorazowo, albo w formie odnawianej licencji). Takie systemy CMS oczywiście również trzeba zainstalować na własnym serwerze. Od systemów darmowych różnią się tym, że ich możliwości są znacznie szersze. Dodatkowo – często są sprofilowane pod kątem określonego rodzaju biznesu online.

Dobrym przykładem komercyjnego systemu CMS jest Hubspot. To bardzo złożona platforma internetowa o niezwykle szerokich możliwościach, od marketingu przez obsługę klienta, aż po optymalizację treści.

źródło grafiki: https://www.hubspot.com/company-news/hubspot-announces-the-launch-of-cms-hub-starter

 

Koszt Hubspota zaczyna się od 23 dolarów miesięcznie[2]. W tej cenie zyskujesz dostęp do samego CMSa, ale także do systemu CRM (ułatwiającego zarządzanie komunikacją z klientami), certyfikatu SSL (absolutny standard w 2022 roku), wielojęzycznej komunikacji i kilku innych korzyści. Koszt wydaje się niski, ale zwróć uwagę, że to podstawowa wersja. Opcja Enterprise, która posiada wszystko, włącznie z możliwością tworzenia aplikacji internetowych kosztuje już 1200 dolarów miesięcznie. Tak jak wspomnieliśmy wcześniej – wszystko zależy od Twoich potrzeb.

W ramach komercyjnych systemów CMS mamy jeszcze oddzielną podkategorię określaną mianem SaaS. O co chodzi?

CMS SAAS

SaaS oznacza software as a service, czyli model, w którym wykupujesz jedynie dostęp do danej platformy. Nigdy nie jest ona Twoją własnością, nie możesz jej zainstalować na swoim serwerze – CMSy SaaS zawierają już licencję wraz z usługą hostingową. Oznacza to, że musisz jedynie wykupić usługę i nic poza tym. Resztę dostarcza dostawca oprogramowania. W tym modelu działają liczne kreatory stron internetowych, ale również platformy e-commerce, czyli rozwiązania służące do zarządzania sklepem internetowym. Tutaj najlepszym przykładem jest Shoper.

źródło grafiki: https://mediaclick.pl/shoper-opinie-najlepsze-oprogramowanie-sklepu-internetowego/

 

Oczywiście Shoper i inne platformy e-commerce istnieją, żeby ułatwiać sprzedaż produktów w sieci, ale ich możliwości są znacznie szersze i obejmują działania typowo marketingowe. Z pomocą takich platform możesz:

  • publikować nowe treści na stronie sklepu,
  • uruchamiać nowe kanały sprzedaży,
  • być aktywny w social mediach (przede wszystkim na Facebooku),
  • prowadzić kampanie reklamowe (np. w Google) i e-mail marketing,
  • i realizować wiele innych czynności.

W modelu SaaS działa też wspomniany już Hubspot, a możliwości platformy zmieniają się w zależności od opcji, którą wybierzesz (Starter/Professional/Enterprise).

Który model będzie najlepszy?

Każda forma systemu CMS ma swoje wady i zalety. Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z biznesem online, zdecydowanie warto wybrać rozwiązanie open-source. Oszczędzisz w ten sposób sporo pieniędzy, lepiej poznasz zasady rządzące biznesem w sieci i będziesz bardziej świadomy, jeśli chodzi o przyszłe działania. Pamiętaj, że fakt, że WordPress jest dostępny za darmo, nie oznacza, że to rozwiązanie niegodne uwagi. Przeciwnie – wiele nawet dużych firm z niego korzysta! Na WordPressie „stoją” takie strony, jak Time.com, Wired.com, Blog.TED.com, a nawet WhiteHouse.gov.

Ustal, czego potrzebujesz od swojego systemu CMS i wybierz najprostsze rozwiązanie gwarantujące dostęp do wszystkich tych możliwości. To najlepsza i najprostsza droga do wyboru systemu, który sprawdzi się w Twoim przypadku.

A jeśli nadal masz problem z wyborem – zapraszamy do kontaktu! Naszą rolą jest pomaganie klientom w tworzeniu produktów cyfrowych takich jak strony www czy e-commerce. Skonsultuj z nami swoje potrzeby biznesowe!

Napisz do nas na hello@funktional.pl

Lub zadzwoń – w kilka minut dowiemy się, czy (i jak) możemy Ci pomóc +48 12 341 45 12