Branding i identyfikacja wizualna to pojęcia, które częstokroć stosuje się zamiennie. W wielu agencjach reklamowych stworzenie logotypu i systemu identyfikacji wizualnej uważa się za branding. Czy słusznie? Branding jest pojęciem bardzo szerokim i posiada wiele definicji. Pochylmy się nad tym i zastanówmy, czym od siebie różnią się branding i identyfikacja wizualna.

Czym jest identyfikacja wizualna?

Identyfikacja wizualna (z ang. corporate identity lub visual identity) to wszystkie wizualne i graficzne aspekty związane z komunikacją marki. Jest to spójny, przemyślany i rozbudowany system. Na identyfikację wizualną składają się takie elementy jak: logotyp, paleta kolorystyczna, fonty i typografia, szablony materiałów firmowych (koperty, dokumenty, wizytówki). Co jednak najważniejsze – system identyfikacji wizualnej jest jednym z nadrzędnych elementów brandingu. Tak więc…

Czym jest branding?

Bo w tym cały jest ambaras, żeby ludzie rozpoznawali Twoją markę i mówili o niej. Branding to wszystkie narzędzia i działania, które przekładają się na budowanie świadomości marki wśród jej odbiorców. Scott Cook, amerykański miliarder i założyciel firmy Intuit, powiedział kiedyś:

A brand is no longer what we tell the consumer it is—it is what consumers tell each other it is.

 

Branding to coś więcej niż logo marki i jej identyfikacja wizualna, która jest wprawdzie jego niezwykle istotnym elementem. Budowanie marki to tworzenie doświadczeń, które towarzyszą odbiorcom przy kontakcie z nią. Praca nad tworzeniem marki zaczyna się od badań i przygotowania strategii, która w wyczerpujący sposób wytyczy kierunek komunikacji dla określonej grupy docelowej. Niezwykle ważny jest także język komunikacji i chwytliwy brand claim, którego brzmienie od razu będzie budzić skojarzenia z marką. Dlatego w agencjach brandingowych ważnym członkiem zespołu jest też zdolny copywriter, który w krótkim haśle potrafi zawrzeć misję i ducha marki. Marka powinna mieć osobowość (o czym pisaliśmy tutaj).

W taki właśnie sposób działa Funktional. Przekonaj się o tym i zobacz nasze realizacje.
Twoja marka potrzebuje wsparcia, aby wyróżnić się wśród konkurencji?
Opowiedz nam o niej i skorzystaj z darmowych konsultacji.