Pewnie wiele osób czasem myśli, że copywriter musi tylko ruszyć szarymi komórkami, otworzyć wrota wyobraźni, a jedyne co mu potrzeba to przysłowiowe kartka i długopis. Otóż nic bardziej mylnego! Bez względu na to, czy opracowuje koncepcję kreatywną kampanii lub dłuższy tekst sprzedażowy, copywriter także wykorzystuje dużą liczbę cyfrowych akcesoriów wspierających jego efektywność i kreatywność. Poznaj najbardziej przydatne do codziennej pracy narzędzia dla copywritera.

Poprawność pisowni

Po całym dniu intensywnej pracy każdemu umysł może zacząć płatać figle i możemy popełnić błąd językowy. A najgorzej jest korygować samego siebie, prawda? Wszelkie niuanse związane z językiem warto sprawdzać na stronie Słownika Języka Polskiego PWN. Z pomocą w sprawdzaniu gotowego tekstu mogą przyjść takie narzędzia dla copywritera jak Jasnopis lub Language Tool. Kiedy natomiast rozpędzimy się jak rakieta i pisane przez nas zdanie zrobi się tysiąckrotnie złożone, to możemy zawsze sprawdzić stronę Proste Przecinki i upewnić się, czy każdy z takowych znalazł właściwe sobie miejsce.

Bogactwo i kwiecistość języka

Bez względu na to, jak bogate mamy słownictwo, czasem możemy potrzebować inspiracji, aby nie pisać po raz setny, że produkt jest “wyjątkowy”. Bo może być przecież nieziemski, nietuzinkowy, przełamujący schemat, niepospolity i niebywały! Tak, chodzi o synonimy – tych zawsze dobrze jest mieć pod dostatkiem. Kiedy nie masz pomysłu, nie wahaj się sięgnąć po słownik Synonimy.pl.

English, please

Pisząc po angielsku, warto wykorzystywać wtyczkę Grammarly, która m.in. automatycznie podkreśla ewentualne literówki lub trzyma pieczę nad właściwą interpunkcją. W przypadku słownictwa stary, dobry Google Translate bywa przydatny, ale jeszcze lepiej sprawdzi się słownik kontekstowy Reverso Context. W przypadku angielskich synonimów warto sięgać natomiast po Thesaurus. W języku angielskim bardzo ważne są czasowniki złożone (phrasal verbs), więc dobrze czasem zerkać na listę tychże, co pozwoli je sobie utrwalić i płynnie wykorzystywać na co dzień. Prawdziwa petarda to jednak idiomy. Pomocnym jest mieć ich listę w pogotowiu. 

Nie ma przypadków, są tylko znaki

Copywriterzy często piszą teksty na określoną liczbę znaków (z lub bez spacji). Trzeba mieć kontrolę nad ich liczbą. Oczywiście każdy edytor tekstu zlicza znaki, ale polecamy zerknąć na Word Counter, który dostarcza więcej informacji odnośnie analizowanego tekstu oraz np. liczy najczęściej wykorzystane słowa. Więc od razu wiesz, kiedy koniecznym jest sięgnąć po słownik synonimów ?

Inspiracje

Nie wiesz do końca, o czym najlepiej jest napisać? Sprawdź, o czym szumi Internet i jakie tematy są popularne w danej chwili. Najlepiej korzystając z Answer The Public lub Buzzsumo. Z pomocą może też przyjść Google Trends.

Jeśli zajmujesz się pracą koncepcyjną, tworzysz zabójczy claim do key visuala lub niepozwalające przejść obok CTA, kopalnią inspiracji zawsze jest Pinterest. W serwisie znajdziesz prawie wszystko, jednak uzbrój się w cierpliwość – czasem znalezienie wartościowej inspiracji może chwilę potrwać. Gdy Pinterest zawiedzie, warto zerkać na BehanceDribbble, które są dedykowane branży kreatywnej.

W przypadku inspiracji stricte językowych zawsze pomocne narzędzia dla copywritera to słowniki cytatów i aforyzmów. Dają mnóstwo inspiracji do zabawy słowem i pozwalają na nietuzinkowe odwołania. Parafraza znanych myśli to zresztą często stosowany przez copywriterów zabieg. Poniżej kilka przydatnych linków:

Cytaty na lubimyczytac.pl
Aforyzmy.org
Quotery (cytaty angielskie)

Ej, to moje!

Życie nie zawsze jest usłane różami i możemy się spotkać z sytuacją kradzieży naszych treści. Z pomocą przychodzi wtedy CopyScape, który pozwala sprawdzić, czy tekst z naszej strony internetowej/bloga został wykorzystany przez kogoś innego. W drugą stronę natomiast możemy wykorzystać Plagiator (w wersji online lub jako aplikację do pobrania), aby sprawdzić czy przygotowane przez nas treści nie są nazbyt zbliżone do tekstów już opublikowanych w sieci. A jak wiadomo – to może znacząco obniżyć pozycję w wyszukiwarce.

Co jeszcze? Bądź na bieżąco – czytaj serwisy branżowe, śledź kampanie, czerp inspiracje z całego świata dookoła. Nigdy nie wiesz, kiedy spotkasz na swojej drodze coś, co może być podwaliną pod kolejne koncepcje kreatywne lub nowy, porywający tekst.

 

——-

Szukasz wsparcia w obszarze strategii, brandingu, a może chcesz zbudować produkt cyfrowy? Skonsultuj z nami swoje potrzeby biznesowe!

Napisz do nas na hello@funktional.pl

Lub zadzwoń – w kilka minut dowiemy się, czy (i jak) możemy Ci pomóc +48 12 341 45 12