Dzisiejszy rynek pracy jest coraz bardziej konkurencyjny, dlatego silna marka pracodawcy ma kluczowe znaczenie w budowaniu rozpoznawalności firmy oraz pozyskiwaniu nowych talentów. Pracodawcy walczą o najlepszych kandydatów, oferując im szereg benefitów zarówno tych racjonalnych, jak i emocjonalnych. Te drugie bardzo często mają większe znaczenie, ponieważ ludzie coraz częściej wybierają miejsca, w których mogą poczuć work-life balance, a na to składa się wiele różnych czynników, niekoniecznie wysokość wynagrodzenia. Jedno jest pewne – każda firma potrzebuje doświadczonych i utalentowanych osób, by móc się rozwijać, a najlepszym sposobem na ich znalezienie jest stworzenie wrażenia, że firma jest doskonałym miejscem pracy, jest best of the best! Jak to zrobić? Z odpowiedzią przychodzi employer branding. 

Employer branding – co to jest i dlaczego go potrzebujesz?

To wszystkie działania mające na celu budowanie pozytywnego wizerunku firmy jako „pracodawcy z wyboru”. Coraz więcej firm chce ułatwić pracownikom ten wybór, oferując im konkurencyjne wynagrodzenie, rozbudowany pakiet benefitów czy elastyczne godziny pracy. Nowoczesne organizacje idą o krok dalej, decydując się na bardziej oryginalne rozwiązania, ale o tym później. Budowanie pozytywnego wizerunku pracodawcy to długofalowy proces, który wymaga strategicznego działania i przede wszystkim zaangażowania. Silna, wyrazista i spójna marka pracodawcy pozwala usprawnić procesy rekrutacji i pozyskiwać najlepszych specjalistów na rynku, a także pomaga ograniczyć (lub wyeliminować!) rotację pracowników. 

Co do employer brandingu ma storytelling?

Tworzenie marki pracodawcy można porównać do opowiadania historii. W obu przypadkach kluczowa jest wciągająca narracja, ale nie należy zapominać o samej treści, czyli unikatowej propozycji wartości, którą firma oferuje pracownikom. Nawet jeśli prowadzisz najlepszą firmę na świecie, nikt nie dowie się o jej istnieniu jeśli o niej nie opowiesz. Ważny jest też sposób, w jaki to zrobisz, ponieważ dobrze zaprojektowany komunikat wpłynie pozytywnie na postrzeganie marki i jej reputację. Dobry storytelling to podstawa. Należy stworzyć przekaz, który przyciągnie potencjalnych kandydatów, będzie atrakcyjny dla konkretnej grupy docelowej, a także w niebanalny sposób zaprezentuje propozycję wartości pracodawcy. Wszystko, od wynagrodzenia i pakietów świadczeń, po możliwości rozwoju, owocowe wtorki, atmosferę w pracy może znacznie wpłynąć na wrażenie, jakie firma chce wywrzeć na pracownikach i potencjalnych kandydatach. 

Employer branding wewnętrzny i zewnętrzny

Działania employer brandingowe można podzielić na wewnętrzne i zewnętrzne. Do wewnętrznych zaliczamy te skierowane do obecnych pracowników firmy, skupiające się na tworzeniu komfortowego środowiska pracy, przyjaznej atmosfery i przestrzeni do rozwoju. Employer branding zewnętrzny jest z kolei dedykowany potencjalnym pracownikom, a jego celem jest zachęcenie kandydatów do wzięcia udziału w rekrutacji. Dobrze skonstruowana strategia EB powinna uwzględniać działania zarówno wewnętrzne, jak i zewnętrzne, które razem stworzą EVP – propozycję wartości pracodawcy. 

Employee value proposition w pigułce 

Czym jest EVP? To zespół korzyści i benefitów, które wyróżniają pracodawcę pośród konkurencji. Propozycja wartości pracodawcy to wizytówka firmy odzwierciedlająca wizerunek, poprzez jaki organizacja chce zaprezentować się pracownikom i wszystkim zainteresowanym poza firmą. EVP obejmuje misję, wartości i kulturę organizacji oraz daje pracownikom mocny powód do pracy właśnie w tym miejscu. Silna propozycja wartości może przyciągnąć i zatrzymać najlepszych ludzi, a także przyczynić się do powstania rozpoznawalnej i pożądanej marki pracodawcy. 

Przykłady oryginalnych działań employer brandingowych 

Benefity takie jak możliwość pracy zdalnej, prywatna opieka medyczna, karta MultiSport czy owocowe wtorki to już przeszłość, ponieważ dla większości szanujących się firm (i pracownika) to już standard. Aby wyróżnić się na tle konkurencji, firmy sięgają po bardziej wyszukane i oryginalne rozwiązania, dzięki którym pracownicy chętniej biorą udział w rekrutacjach i zostają w firmie na dłużej. Jakie najciekawsze dodatki oferują nowoczesne organizacje? O niektórych benefitach nawet nam się nie śniło…

Aktywność się opłaca!

Dodatek płacowy za ćwiczenia fizyczne to sposób na zmotywowanie pracowników do aktywności fizycznej, która w czasie pandemii została w wielu przypadkach ograniczona do minimum. Firmy mogą zaoferować swoim pracownikom nagrody pieniężne lub dodatkowe dni wolne za osiągnięcie wyznaczonych przez nich celów (na przykład 5 000 kroków dziennie).

Biuro przyjazne zwierzakom

Wiele firm wychodzi naprzeciw wielbicielom zwierząt, umożliwiając im przychodzenie do pracy ze swoim pupilem. Organizacje, które zdecydowały się na taki krok, przewidziały przestrzeń dedykowaną zwierzakom, aby czuły się one jak w domu. To nie wszystko… Firma PetSmart oprócz 15% zniżki na artykuły związane ze zwierzętami, oferuje swoim pracownikom bezpłatne szkolenia dla zwierząt oraz zniżki na usługi weterynaryjne.  

Prywatny (s)pokój

Masz ochotę popracować w zupełnej ciszy? Skorzystaj z prywatnego pokoju, w którym panuje zupełna cisza, a nikt nie może przeszkodzić Ci w tym, co robisz. Masz ochotę na krótką drzemkę? Nie ma problemu. W prywatnym pokoju możesz położyć się na wygodnym leżaku albo skorzystać z miękkiej kanapy. Nawet 15-minutowa drzemka może pobudzić czujność i zwiększyć wydajność w pracy – niektóre firmy już to wiedzą. 

Abonament Spotify lub Neflixa

To nie żart. W niektórych firmach możesz liczyć na darmowy dostęp do ulubionej platformy muzycznej lub streamingowej. To z pewnością motywuje do szybkiego zakończenia projektów i… włączenia ulubionego serialu! 

Coś dla ciała i ducha

Wspieranie dobrego samopoczucia psychicznego i emocjonalnego pracowników to dla wielu firm priorytet. Nic dziwnego, że pracodawcy dopłacają do zdrowych posiłków czy zapewniają opiekę trenera personalnego. Niektóre firmy oferują cotygodniowe masaże, fizjoterapeutę, warsztaty antystresowe czy zajęcia jogi. Wszystko w godzinach pracy, aby pracownicy byli kreatywni i wypoczęci przez cały dzień.

Wolne piątki 

Czterodniowy tydzień pracy to pomysł, na który zwraca uwagę coraz więcej firm na całym świecie. Zdaniem ekspertów skrócenie czasu pracy o jeden dzień przyczynia się do wzrostu efektywności pracowników i pomaga w zachowaniu work-life balance. Agencja brandingu strategicznego i produktów cyfrowych Funktional, jako jedna z pierwszych firm w Polsce postanowiła przetestować to rozwiązanie i od listopada 2021 r. cały zespół będzie pracował od poniedziałku do czwartku. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule Czterodniowy tydzień pracy w Funktional – czy weekend może zaczynać się w czwartek? Długi weekend co tydzień? Brzmi jak marzenie… 

Budowanie marki pracodawcy – czy to się opłaca?

Posiadanie silnej marki pracodawcy daje wiele możliwości. We współczesnym świecie biznesu, employer branding jest wykorzystywany do przedstawiania firmy jako doskonałego miejsca pracy. Służy także do komunikowania się z obecnymi i przyszłymi pracownikami. Warto przypomnieć, że wynagrodzenie nie jest już czynnikiem, który determinuje zatrudnienie. Coraz większą wagę przywiązuje się do kultury organizacji, środowiska pracy oraz dodatkowych benefitów, oferowanych przez pracodawcę. Zdefiniowanie unikatowej propozycji wartości (EVP) i jej umiejętne komunikowanie mają kluczowe znaczenie dla utrzymania najlepszych ludzi w pobliżu i rekrutacji nowych talentów, dlatego warto zainwestować w działania employer brandingowe. To się opłaca!