W ostatnich latach być może słyszałeś/aś o Google, Uber, Burger King i innych markach wprowadzających znaczące zmiany w swoich logotypach czy sloganach. Chociaż może się to wydawać kolejnymi działaniami marketingu wirusowego, rebranding nie jest w rzeczywistości niczym nowym i jest konsekwentnie stosowany przez marki w celu uatrakcyjnienia czy odświeżenia wizerunku.

Rebranding często utożsamiany jest jedynie z drobnymi zmianami (choć w większości przypadków są one znaczące) – takimi jak zaktualizowane logo lub paleta kolorów. W rezultacie rebranding jest zupełnie czymś innym. Jego celem nie jest pokazanie, jak “nowa” i nowoczesna może być Twoja marka. Rebranding to zmiana wizerunku i postrzegania marki przez klientów i potencjalnych klientów, która powinna prowadzić do wywołania określonych emocji u odbiorcy. Rebranding to transformacja! Zmiana, która wpływa zarówno na wewnętrzną kulturę organizacji, jak i na wszystko co z nią związane – od wyglądu mediów społecznościowych do sposobu w jaki podpisujemy nasze firmowe e-maile. 

Firma może poświęcić dużo czasu i wysiłku na ustalenie tożsamości marki, ale ostatecznie nie liczy się to, jak marka jest postrzegana wewnętrznie, ale jak jest postrzegana przez konsumenta. W jakich sytuacjach rebranding może okazać się niezbędny dla Twojej marki?

Komunikuj się mądrze

Załóżmy na przykład, że Twoja firma produkuje zdrowe batony, które są wykonane z naturalnych składników. Możesz myśleć o swojej marce jako o „innowacyjnej” i „nowoczesnej”, ale Twoi odbiorcy mogą być tego zupełnie nieświadomi. Twoim wyzwaniem jest ich o tym powiadomić w odpowiedni sposób. Ponieważ gusta konsumentów stale się zmieniają, dokładne zbadanie Twojej marki i jej odbioru przez odbiorców może być niezwykle pomocne w lepszym nawiązywaniu kontaktów z klientami. Rebranding może wypełnić tę lukę i pomóc dotrzeć do pożądanych odbiorców.

Dostosuj komunikację do swojej oferty

Kolejnym sygnałem do rebrandingu są zmiany zachodzące w twojej firmie. Załóżmy, że do tej pory produkowałeś akcesoria skórzane, takie jak buty, torby i portfele, ale twoja oferta poszerzyła się o zupełnie nową kategorię produktów. Nagle okazuje się, że obecne elementy marki nie pasują do zmieniającej się sytuacji biznesowej w twojej organizacji. I tu z pomocą przychodzą działania rebrandingowe, które uświadamiają klientów o zaistniałych zmianach. 

Wyprzedź konkurencję

Być może znajdujesz się w sytuacji, w której twoja firma pozostaje daleko w tyle za konkurencją. Chcesz się wyróżnić na rynku i osiągnąć założone cele biznesowe. Pomimo wysokiej jakości usług, odpowiedniej ofercie i i wykwalifikowanym pracownikom, konsumenci nadal wybierają konkurencję. Być może problem nie leży po stronie “produktu” czy “usługi”, ceny, lokalizacji, czy działań sprzedażowych. Być może klienci nie postrzegają Twoich produktów takimi jakimi są one w rzeczywistości, a problem leży po stronie strategii marketingowej i działań brandingowych. 

Dopasuj się do odbiorcy

Możliwe, że zdecydowałeś się przenieść na bardziej luksusowy rynek, ale Twoje logo jest zbyt komiczne. Być może twoja strona internetowa nie sprzedaje ponieważ jest zbyt skomplikowana. Możliwe, że prowadzisz działania marketingowe, ale są one skierowane do złej grupy odbiorców. Wszystkie, i każde z tych elementów z osobna, mogą mieć wpływ na wyniki finansowe twojej marki. Często jest tak, że zmiany dotyczą wielu obszarów, ale najważniejsze w tym wszystkim jest to, by twoje usługi lub produkty wyróżniały się od reszty i odpowiadały na zmieniające się potrzeby konsumentów. Rebranding obejmuje różne obszary biznesowe, dlatego może okazać się świetnym rozwiązaniem wielu problemów, a przede wszystkim uspójnienia wszystkich działań. 

Jak długo trwa proces rebrandingu?

Pisząc o rebrandingu warto także wspomnieć o tym, co właściwie składa się na ten proces i jak długo on trwa. Odpowiedź brzmi – to zależy! Głównie od tego jak dużą organizacją jesteśmy, jaki jest cel naszych działań rebrandingowych oraz co chcemy zakomunikować światu. Mówi się, że proces tworzenia nowej strategii marki trwa od kilku do kilkunastu miesięcy. Dobrą wiadomością jest to, że każda agencja, która zajmuje się przygotowaniem strategii marketingowej, powinna już na samym początku określić plan działań i harmonogram prac. Decydując się zatem na współpracę z zewnętrzną agencją, nie kupujemy kota w worku. Od początku jesteśmy świadomi tego, jak długo ten proces trwa i jak wygląda. Działania rebrandingowe to wieloetapowy proces, na który składają się zazwyczaj następujące elementy:

  • przygotowanie nowej strategii marki, najlepiej w oparciu o przeprowadzone badania rynkowe (wewnątrz i na zewnątrz organizacji)
  • zaprojektowanie nowej identyfikacji wizualnej marki
  • wdrożenie zmian we wszystkich kanałach komunikacji
  • poinformowanie odbiorców o zaistniałych zmianach (także wewnątrz organizacji)

Sprawdź także różnice pomiędzy brandingiem a marketingiem! Pisaliśmy o tym niedawno TUTAJ!

Podsumowanie

Rebranding to proces, który pozwala ocenić, gdzie obecnie znajduje się twoja firma i w którym kierunku ma się rozwijać. Poprzedza go dogłębna analiza biznesowa polegająca na zebraniu opinii na temat tego jak odbierana jest nasza marka. Im więcej opinii zbierzemy tym lepiej. Takie badanie powinno obejmować nie tylko klientów, ale także pracowników, a zebrane wyniki powinny prowadzić do ujednolicenia naszego wizerunku. Ale to nie koniec. Zabawa zaczyna sie wtedy kiedy uzyskane wyniki musimy umiejętnie zaprojektować i wdrożyć w życie. Działania rebrandingowe obejmują wiele obszarów, angażują różne grupy wewnątrz organizacji, a także podwykonawców. Jeżeli dobrze zaplanujemy projekt pt. “Rebranding” możemy być pewni, że przyniesie on wymierne korzyści naszej firmie.