Zapewne jeśli czytacie ten artykuł, zastanawiacie się nad stworzeniem sklepu internetowego. Mogłoby się wydawać, że w dobie dzisiejszych czasów to bardzo prosta sprawa. I tak, i nie. W ciągu ostatnich kilku lat rzeczywiście platformy e-commerce zrewolucjonizowały rynek zakupów online. Różne platformy umożliwiają założenie sklepu internetowego – oferując różne funkcje i możliwości. Problem polega jednak na tym, że jest ich bardzo dużo i w głowach wielu przedsiębiorców pojawia się pytanie jaka platforma jest najlepsza?

Co to jest platforma e-commerce?

Platforma e-commerce to oprogramowanie, które pozwala zbudować sklep internetowy, a następnie samodzielnie prowadzić za jego pomocą sprzedaż. Posiada wszystkie elementy zwykłego e-sklepu, ale jest nieco bardziej rozbudowana i zaawansowana funkcjonalnie. Zazwyczaj jest dobierana do modelu biznesowego, branży, specyfiki firmy. A wszystko po to, by sprzedaż online była jak najbardziej efektywna. Decydując się na takie rozwiązanie mamy pewność, że nasze działania wspomogą indywidualne potrzeby naszej firmy. Przystępując do projektu budowy sklepu online trzeba pamiętać o kilku ważnych elementach takich jak: rodzaj platformy, dostępność, koszty, możliwości obsługi sklepu, rozbudowa sklepu w przyszłości.

Większość dostępnych platform e-commerce umożliwia tworzenie i utrzymywanie katalogu produktów, sprzedaż, realizację płatności, wysyłkę maili transakcyjnych. W niektórych przypadkach możemy decydować także o wyglądzie strony. To, jaką platformę wybierzemy, powinno zależeć w dużej mierze od naszych założeń i celów biznesowych. Może się okazać, że dla jednej firmy lepsze będzie rozwiązanie open source, dla innej abonamentowe, a dla kolejnej rozwiązanie stworzone totalnie od podstaw, czyli dedykowany sklep.

Rodzaje platform e-commerce

Dostępność różnorodnych rodzajów platform e-Commerce to odpowiedź rynku na odmienne zapotrzebowanie firm, które chcą sprzedawać w internecie. Każde przedsiębiorstwo ma zupełnie inne wymagania i będzie dopasowywać rodzaj platformy do wielkości swojej firmy, obrotów, modelu sprzedaży, ilości produktów, grupy docelowej, a także budżetu, który chce przeznaczyć na sklep. Aby rozpocząć budowę sklepu internetowego, musimy wiedzieć jakie mamy potrzeby biznesowe i które rozwiązanie będzie najbardziej optymalne dla nas, a raczej dla naszej firmy.

Platformy e-commerce możemy podzielić na trzy główne rodzaje:
  1. platformy open source
  2. platformy abonamentowe
  3. platformy dedykowane i licencyjne 

Saas czy Open Source?

Odpowiedź na pytanie “która platforma będzie najlepsza dla naszego biznesu” jest bardzo złożona. W tej sytuacji należy bowiem wziąć pod uwagę wiele czynników. Jednym z nich (a nawet jednym z najważniejszych) jest rodzaj silnika do sklepu internetowego, czyli – mówiąc prościej – system, który będzie definiował to, w jaki sposób będziemy ten sklep obsługiwać już w praktyce. Jest to kluczowa kwestia, dlatego poniżej postaraliśmy się opisać najpopularniejsze silniki dla sklepów internetowych open source i abonamentowych – ich możliwości oraz wady i zalety. Są to rozwiązania rozbudowane i bardzo zróżnicowane, dlatego mamy nadzieję, że opis ich najważniejszych możliwości i funkcjonalności będzie pomocny. 

Platformy Open Source

Platformy e-commerce typu Open Source to systemy instalowane na serwerze i dostosowywane do indywidualnych potrzeb za pomocą różnych (płatnych lub darmowych) wtyczek, modułów czy rozszerzeń. Dzięki temu, że są instalowane na własnym serwerze – jesteś jego właścicielem. Są to platformy, które tworzy się z pomocą specjalistów, którzy znają się na technologiach, html, php, czy hostingu i pomogą nam wdrożyć sklep.  Gotowe systemy e-commerce oparte na modelu SaaS to najpopularniejsze i najczęściej wybierane rozwiązania. Według raportu Ceneo aż 84% sklepów internetowych korzysta z gotowych silników. Są to systemy, które są stale ulepszane, rozwijane i przede wszystkim nie wymagają abonamentowej opłaty za dostęp do sklepu i aktualizacje. Dają ogromne możliwości personalizacji i optymalizacji. Natomiast edycja i prowadzenie sklepu jest już później bardzo proste i nie wymaga ingerencji specjalistów. 

Najpopularniejsze rozwiązania Open Source:
  • WooCommerce
  • PrestaShop
  • Magento

Są to rozwiązania darmowe. Ich wybór zazwyczaj wiąże się z innymi kosztami – koniecznością zakupu płatnych wtyczek (pluginów) rozszerzających jego funkcjonalność. Systemy typu open source są najlepsze dla firm, które chcą mieć własny, niezależny sklep, planujących rozwój na rynki zagraniczne, a także przewidujących dynamiczny rozwój sklepu i biznesu. 

Zalety platform open source:
  • jest to rozwiązanie darmowe, nie wymaga opłaty licencyjnej
  • częste aktualizacje, dużo bezpłatnych dodatków i funkcjonalności
  • możesz rozwijać i zmieniać wygląd sklepu ponieważ jesteś jego właścicielem
  • bardzo duża ilość wtyczek – Google Analytics, Social Media, SEO, płatności porównywarki, newslettery, etc.
  • dostęp do kodu źródłowego oraz możliwość jego edycji
  • duża dostępność darmowych i płatnych szablonów
  • możliwość optymalizacji SEO i duży wpływ na poprawność pozycjonowania SEO
Wady platform open source:
  • konfiguracja i wdrożenie wymaga pomocy i wsparcia specjalistów
  • brak automatycznych aktualizacji
  • wymagana administracja sklepu
  • dodatkowo płatny hosting
  • konieczność samodzielnego dostosowania sklepu do obowiązków prawnych (regulaminy, zgody)

Platformy SaaS (abonamentowe)

Platformy nazywane abonamentowymi są to sklepy, które nie wymagają instalacji na własnym serwerze. Działają na zasadach miesięcznego abonamentu za sklep. Ich największą wadą jest to, że jako administratorzy, nie jesteśmy ich właścicielem. Rozwiązania Saas są jednak bardzo wygodne, gdyż zawierają komplet przydatnych funkcji i integracji, dzięki czemu nie wymagają instalowania dodatków. Systemy na platformach jako gotowe oprogramowanie sklepu internetowego nie wymagają także hostingu, instalacji systemu, aktualizacji, kopii bezpieczeństwa, wtyczek, rozszerzeń do systemu, itd. To wszystko otrzymujemy w ramach abonamentu, który w zależności od funkcji może kosztuje od 50 zł za kilka produktów do 300 zł netto miesięcznie. W przeliczeniu rocznym jest to koszt 600 – 3600 zł netto. 

Najpopularniejsze rozwiązania abonamentowe:
  • Shoper
  • Shoplo
  • Shopify

Rozwiązania SaaS są najlepsze dla osób, które stawiają pierwsze kroki w e-commerce, nie mają zbyt dużego budżetu, a także chcą, aby usługodawca zajął się wszystkim, czyli bezpieczeństwem sklepu, kopiami zapasowymi itp.

Zalety platform abonamentowych:
  • intuicyjna i prosta obsługa
  • szybka konfiguracja i wdrożenie
  • mniejsze koszty wdrożenia
  • brak kosztów za hosting
  • wsparcie techniczne i aktualizacja po stronie dostawcy 
  • dostosowanie do norm prawnych po stronie dostawcy platformy
Wady platform abonamentowych:
  • integracja zewnętrzna dostępna w zależności od wysokości abonamentu 
  • nie jesteś właścicielem sklepu – jedynie go wynajmujesz
  • tracisz dostęp do sklepu jeśli nie płacisz abonamentu
  • bardzo mała ilość szablonów i możliwości zmian graficznych
  • duże koszty za dodatkowe zmiany graficzne 
  • ograniczona ilość produktów w sklepie w ramach podstawowego pakietu
  • uzależnienie do funkcjonalności platformy sklepu

Saas czy Open – Source? Które rozwiązanie wybrać?

Każde z tych rozwiązań ma swoje wady i zalety – pisaliśmy o nich wyżej. Chcąc jednak nieco podsumować, które rozwiązanie będzie dla Twojej firmy lepsze, możemy zaznaczyć, że open – source to platformy dla doświadczonych sprzedawców, firm, które są już kilka lat na rynku, znają swoich klientów, swoje potrzeby i chcą sprzedawać w internecie – bez względu na to, czy wcześniej działali w obszarze e-commerce. Trzeba jednak pamiętać, że założenie sklepu z wykorzystaniem silników typu open-source zajmie znacznie więcej czasu. Ponadto wszelkie integrację, aktualizacje poszczególnych modułów, kwestie bezpieczeństwa czy naprawy w razie awarii pozostają po stronie sprzedawcy lub agencji, z którą dostawca współpracuje. Rozwiązania typu Saas częściej wybierane są przez start-upy lub firmy, które nie chcą ponosić zbyt dużych kosztów i poświęcać zbyt wiele czasu na obsługę sklepu. Prawdziwe będzie także ogólne stwierdzenie, że Saas wybierane jest przez małe sklepy, z małą ilością produktów, a open-source, przez większe przedsiębiorstwa, które dłużej istnieją na rynku. 

Wybór rozwiązania abonamentowego to mniejsze ryzyko, dlatego wybierane jest często przez małe firmy, które dopiero rozpoczynają swoją działalność. Przedsiębiorcy, którzy mają już jakieś doświadczenie w e-commerce i chcą rozwijać e-biznes, chętnie wybierają system, który mogą sami rozwijać, czyli system open-source taki jak WooCommerce lub PrestaShop. Duże firmy, które swój model biznesowy opierają głównie na sprzedaży w internecie i posiadające większe budżety wybiorą Magento, lub dedykowany sklep szyty na miarę, który będzie dopasowany stricte do ich branży i potrzeb użytkowników. 

Bez względu jednak na to, które rozwiązanie wybierzemy, pamiętajmy o jednym. Budowa platformy e-commerce to projekt długofalowy. Nie budujemy sklepu internetowego na 3 miesiące, ale często na kilka lat – bez względu na branżę czy wielkość obrotów. Warto zatem przemyśleć to jak będzie wyglądać realizacja tego projektu. Jeśli nie wiesz jak się za to zabrać – skontaktuj się z nami. Podpowiemy Ci jaki sklep najlepiej sprawdzi się w przypadku Twojego biznesu, podpowiemy jak