Rola mediów społecznościowych i tempo, w jakim zyskują one nowych użytkowników stale rośnie. Najnowszy raport Hootsuite pokazuje, że już co druga osoba na świecie aktywnie z nich korzysta. Prym nieprzerwanie wiedzie Facebook – z wynikiem 2,5 miliarda użytkowników, a zaraz za nim plasuje się Youtube, z którego usług korzystają 2 miliardy osób. Dalsze pozycje zajmuje Instagram i Tiktok.

Światowe trendy mają swe odzwierciedlenie w Polskich realiach – z mediów społecznościowych korzysta w naszym kraju 19 milionów osób. Wertowaniem treści w social mediach zajmujemy się średnio przez 2 godziny dziennie, a 97% robi to też przy pomocy urządzeń mobilnych. 

Tym, co różni nas od globalnych statystyk, jest odwrotna kolejność serwisów z dwóch pierwszych stopni społecznościowego podium. 

Od lat podkreślana skłonność do świata mobile staje się jeszcze wyraźniejsza. Wersja desktopowa Facebooka jest jedynym wyborem zaledwie 3,8% userów, podczas gdy wyłącznie z wersji mobilnej korzysta ich aż 49,3%.  

Do którego kosza to wrzucić? Repurposing a revamping. 

Korzystając z mediów społecznościowych często napotykamy te same treści, publikowane na różnych platformach. Dobrej jakości film może okazać się wartościowym materiałem na Youtube, jego fragment służyć za trailer na Facebooku, a w pociętej wersji stać się contentem efemerycznym naszych Instagram Stories. Taki sposób dawania contentowi drugiego życia nazywany jest repurposingiem. 

Innym przykładem tego typu recyklingu treści  jest np. throwback posts na Instagramie czy zebranie kilku eksperckich, blogowych wpisów i utworzenie z nich e-booka.

Obok repurposingu, bardzo często wykorzystywanym sposobem na reanimację już opublikowanej treści jest revamping – polegający na jej aktualizowaniu i odświeżaniu. Stare zdjęcie może nam bowiem posłużyć jako tło dla inspirującego cytatu, a blogowy wpis wręcz powinien co jakiś czas swą treścią i grafikami nawiązywać do współczesnych trendów oraz wymagań odbiorców. Przebudowując już istniejące materiały należy również zastanowić się nad dodaniem do nich nowych linków czy elementów call to action.        

Repurposing polega więc na umieszczaniu treści w dodatkowych kanałach i dotarciu z nią do różnych grup docelowych, a revamping skupia się na jej uaktualnieniu – tak, by była zawsze przydatna i atrakcyjna dla użytkowników, którzy nie mieli okazji zobaczyć jej w pierwotnej wersji. 

Recykling pozwala nam na szybszą i skuteczniejszą pracę z firmowym contentem, umożliwia także szersze targetowanie i maksymalne wykorzystanie jego potencjału. Jest też korzystne pod kątem SEO. W obu jego rodzajach ogranicza nas wyłącznie kreatywność, choć najlepiej sprawdza się content o długim terminie ważności. Zawsze aktualne pytania, na które odpowiada nasz blogowy wpis czy tutorial z podstawami w danej dziedzinie nadaje się do tego znakomicie. 

Podczas wskrzeszania wcześniej opublikowanych materiałów uwagę należy zwrócić na odpowiednie trendy, formaty i wymogi panujące na społecznościowych platformach. Post na Instagramie będzie mocno różnił się preferowaną przez użytkowników długością czy ilością hashtagów, niż ten udostępniany np. na LinkedIn.

3 zasady skutecznego recyklingu

  1. Pamiętaj o formatach – dostosuj recyklingowany materiał do technicznych wymogów danej platformy, a podczas wybierania optymalnej rozdzielczości pamiętaj o trendzie na mobile.
  2. Dostosuj język – skoro rozpowszechniasz content w pozostałych social mediach, Twoim celem jest dotarcie do nowych użytkowników. Pamiętaj, że posługują się oni innym językiem i formułą wpisów.    
  3. Znajdź swój evergreen – skup się na potencjalnie ponadczasowych treściach i modyfikuj je tak, by były zawsze interesujące i aktualne dla nowych odbiorców. 

Jak wykorzystać siłę recyklingu i wycisnąć z naszego contentu maksimum?

Kluczem do skutecznego recyklingu, tak jak większości działań marketingowych, jest planowanie. Dobrze ułożony kalendarz content marketingowy znacząco ułatwia pracę z firmową treścią i pozwala nam ją efektywnie dystrybuować we wszystkich mediach społecznościowych. 

Dzięki odpowiedniej strategii, każdy publikowany przez nas wpis zyska dzięki repurposingowi drugie życie na pozostałych platformach, a po czasie, za sprawą revampingu, utrzyma aktualność – stając się naszym evergreenem.