Chyba każdy, kto miał do czynienia z marketingiem online słyszał już hasło Content is king. I faktycznie, prawie cały marketing online opiera się przede wszystkim na tworzeniu wartościowych treści, których głównym zadaniem jest przyciąganie użytkowników. Warto mieć to na względzie już na etapie projektowania strony internetowej dla firmy B2B. Odpowiednio przygotowana i zoptymalizowana strona pozwoli na wdrożenie skutecznej strategii contentowej, która w efekcie przełoży się na lepszą widoczność w Google.

W obecnych czasach ważna jest nie tyle sama treść co jej jakość. Jeszcze nie tak dawno specjaliści SEO próbowali „oszukać” algorytmy Google stosując techniki, które owszem, wtedy były skuteczne, ale nie miały nic wspólnego z jakością. Dla przykładu, tzw. keyword stuffing było standardową procedurą, która polegała na wypełnianiu tekstu słowami i frazami kluczowymi. Po co? Oczywiście aby zwiększyć widoczność w Google i wynieść daną witrynę na wysokie pozycje w SERP (ang. Search Engine Result Page – strona z wynikami wyszukiwania).

Dzisiaj jednak większość z tych technik nie tylko nie pomaga, ale wręcz szkodzi. Stosowanie keyword stuffing czy nieprzemyślana strategia budowania linków może być źródłem niemałych problemów, z usunięciem witryny z wyników Google włącznie.

Na co zatem warto postawić? Na odpowiednio zaprojektowaną strategię contentową.

Stwórz strategię contentową B2B dla swojej strony internetowej

Każda firma B2B, która chce się rozwijać i być widoczna w Google powinna zadbać o strategię contentową dla swojej strony www. Taka strategia, która najczęściej ma formę spisanego dokumentu wraz ze wszystkimi wytycznymi, powinna obejmować takie elementy jak:

  • Przygotowywanie treści: Jakie materiały chcemy tworzyć? O czym? Dla kogo?
  • Rodzaje tworzonego contentu: Artykuły, wpisy blogowe, posty do social media, infografiki, animacje, filmy, ebooki, newslettery, lista możliwości jest długa!
  • Funkcje tworzonych materiałów: Czyli w skrócie – po co piszemy? Aby pozyskać klienta? A może aby go edukować? Dobrym celem jest też budowanie wysokiej pozycji w Google. Tutaj też warto się zastanowić, co możemy zrobić, żeby tworzone przez nas ebooki, czy artykuły konwertowały, czyli przekładały się na konkretne wyniki.  

Skuteczna strategia contentowa wymaga połączenia kompetencji wielu różnych osób: specjalisty SEO, copywritera, social media managera i programisty.

Dlatego firmy B2B najczęściej decydują się na współpracę z agencją marketingową, która pod jednym dachem ma specjalistów oferujących wszystkie te usługi. W efekcie, finalna koncepcja powstaje szybciej i łatwiej można ją wdrożyć w życie.

Jakość to klucz do skutecznej strategii contentowej

Jakość powinna być widoczna w każdym elemencie Twojej strony internetowej. Zadbaj o nią już na wstępnym etapie projektowania strony internetowej B2B i weź pod uwagę wszystkie elementy, nie tylko treści, które są widoczne gołym okiem. Na co należy zwrócić uwagę?

WYTYCZNE SEO

Twoja strona powinna być SEO-friendly, czyli dopasowana pod względem technicznym, wizualnym i treściowym do aktualnych wymagań Google. To jedyny skuteczny sposób, żeby dostać się na szczyt (lub przynajmniej pierwszą stronę) SERP. Profesjonalna agencja marketingowa powinna doskonale znać obowiązujące aktualnie wytyczne Google i dostosować Twoją stronę do wymagań giganta z Mountain View.

NIE TYLKO TEKST

Myśląc o treściach automatycznie myślimy o tekstach. Jednak na stronie www treści jest znacznie więcej. Mamy przecież grafiki, zdjęcia, materiały filmowe, animacje, dokumenty do pobrania (o tym za chwilę), formularze – to wszystko elementy składające się na Twoją strategię contentową. One wszystkie powinny być zrobione estetycznie i z myślą o potrzebach Twoich klientów.

LEAD MAGNETS

To różnego rodzaju materiały, których głównym zadaniem jest zachęcenie klientów, żeby zostawili u Ciebie swoje dane kontaktowe (najczęściej maila). Taki lead magnet udostępniasz do pobrania w zamian za pozostawienie maila i np. zgodę na otrzymywanie newslettera. To skuteczny sposób na budowanie bazy potencjalnych klientów.

Lead magnet najczęściej przybiera formę prezentacji, ebooka lub krótkiego szkolenia. Kluczem do sukcesu jest, tak, zgadza się, jego jakość. Jeśli Twój lead magnet będzie zrobiony na kolanie, nie spotka się to z uznaniem klientów. Skuteczny materiał musi być estetyczny, ale przede wszystkim praktyczny. Powinien odpowiadać na realne problemy klientów i oferować konkretne rozwiązania. Nie chodzi o to, żeby postawić 15 pytań, a po odpowiedzi odesłać do działu handlowego. Lepiej jest postawić jedno dobre pytanie i udzielić na nie wyczerpującej odpowiedzi.

Celem lead magnetów jest pokazanie klientom, że Twoja firma zna się na rzeczy. Że jeśli zdecydują się napisać maila lub zadzwonić z prośbą o pomoc, to nie pożałują swojej decyzji.

Odpowiednia struktura strony B2B

Podczas projektowania strony internetowej firmy B2B musisz zadbać o miejsce do regularnego publikowania treści i wrzucania wartościowych materiałów. Najczęściej firmy B2B wykorzystują w tym celu bloga, ale taki dział może się równie dobrze nazywać „wiedza” lub „artykuły”. Chodzi o to, abyś stworzył na stronie przestrzeń, gdzie można będzie łatwo publikować artykuły i grafiki, które zaciekawią Twoich klientów.

Jeśli zdecydujesz się na stosowanie lead magnetów (a wierz nam, powinieneś!) to potrzebne będzie rozwiązanie, które pozwoli legalnie (zgodnie z wytycznymi RODO) i bezpiecznie gromadzić maile. Kluczowy jest odpowiednio przygotowany formularz zgłoszeniowy i baza danych, w której lądować będą maile od potencjalnych klientów. Nie zapomnij też o checkboxie, który potwierdzi, że klient zapoznał się z polityką prywatności i dobrowolnie podaje swój adres mailowy (tego wymaga RODO).

 

——-

Szukasz wsparcia w obszarze strategii, brandingu, a może chcesz zbudować produkt cyfrowy? Skonsultuj z nami swoje potrzeby biznesowe!

Napisz do nas na hello@funktional.pl

Lub zadzwoń – w kilka minut dowiemy się, czy (i jak) możemy Ci pomóc +48 12 341 45 12