Dzisiejszy świat biznesu jest cyfrowy. Wejście w rzeczywistość digital to już nie tylko trend charakteryzujący przemiany zachodzące we współczesnych przedsiębiorstwach to konieczność. Dla wielu firm transformacja cyfrowa to naturalny etap rozwoju oraz szansa na dotarcie do nowej grupy docelowej, dla innych – sposób na budowanie poczucia bezpieczeństwa i stabilności w niepewnych czasach.

Puk, puk! – Kto tam? Czwarta rewolucja przemysłowa

Czwarta rewolucja przemysłowa już do nas dotarła – jej wpływ możemy zauważyć w każdym aspekcie naszego życia, zwłaszcza w biznesie, który z dnia na dzień staje się coraz bardziej zaawansowany i zautomatyzowany. Idea cyfryzacji była z nami zawsze, lecz w ostatnim czasie zmieniła swoją rolę z cichego towarzysza na przebojowego lidera, który wiedzie prym we współczesnym modelu biznesowym, wyznacza nowe szlaki i generuje kolejne wyzwania. Transformacja cyfrowa to obszerne pojęcie, które odnosi się do wielu aspektów biznesu. Dotyczy zarówno wyboru modelu biznesowego, sposobu zarządzania organizacją, jak i stworzenia cyfrowego środowiska pracy i budowania relacji z klientami w różnych kanałach komunikacji.

Co to jest transformacja cyfrowa? 

To nic innego jak proces digitalizacji działań firmy. To także, a może przede wszystkim, zmiana sposobu myślenia. Myślenia o zarządzaniu firmą, doświadczeniach zakupowych klientów, kulturze organizacyjnej czy szeroko pojętej komunikacji. To proces szukania nowych rozwiązań i wprowadzania zmian, które mają na celu zwiększenie wydajności firmy, a co za tym idzie, generowanie większych przychodów, zysków.

Nowoczesna transformacja cyfrowa to zatem reorganizacja przedsiębiorstwa na dwóch poziomach – technologicznym (wprowadzaniu rozwiązań digital) oraz mentalnym, który polega na dogłębnym zrozumieniu potrzeb firmy i umiejętnym dostosowaniu zmian do długofalowych celów organizacji. 

Era cyfrowych innowacji szybciej, lepiej, sprawniej

W 2021 roku mamy z czego wybierać. Sztuczna inteligencja (Al), Internet rzeczy (IoT), Big Data oraz inne inteligentne technologie cyfrowe wykorzystywane w biznesie, mają klarowny cel – poprawę jakości doświadczeń konsumenckich oraz optymalizację procesów biznesowych. Coraz więcej firm dostrzega konieczność transformacji cyfrowej i widzi w niej szansę na zdobycie przewagi konkurencyjnej. Jeśli coś może być zrobione szybciej, lepiej i sprawniej, to dlaczego z tego nie skorzystać. Automatyzacja to słowo klucz współczesnego biznesu. 

Gdzie w tym wszystkim jest miejsce dla człowieka? W samym centrum. Jego potrzeby stają się motorem napędowym zmian oraz drogowskazem, który wskazuje kierunek rozwoju. To, że ludzie są najważniejsi w procesie przemian, potwierdzają członkowie Digital Academy. Z raportu „13 faktów o transformacji cyfrowej… czyli wszystko co chciałbyś wiedzieć o cyfryzacji, ale bałeś się zapytać – Digital Shapers” wynika, że 52% badanych uznało czynnik klientocentryczności za najważniejszy podczas przeprowadzania transformacji cyfrowej. 

Czas na zmiany! Jak przygotować firmę na cyfrową (r)ewolucję?

Transformacja cyfrowa to długofalowy proces, który na zawsze zmienia fundamentalne założenia oraz sposób funkcjonowania całej organizacji. Czy jest to zmiana na lepsze? Zdecydowanie tak! Kluczem do płynnego wejścia w proces transformacji cyfrowej jest wyznaczenie strategii zarządzania zmianami, określenie celów oraz spójnej wizji przedsiębiorstwa. Od czego zacząć? 

transformacja cyfrowa

Krok 1: Przeprowadź audyt

Zastanów się, które obszary funkcjonowania firmy wymagają usprawnienia. Może strona www lub sklep internetowy potrzebują modernizacji? Sprawdź, czy konkurencja wprowadziła dedykowane aplikacje mobilne, analitykę UX lub inne rozwiązania digitalowe. Przegląd działań konkurencji oraz trendów rynkowych, pomoże Ci zrozumieć, w którym miejscu znajduje się Twoja firma i ułatwi podjęcie strategicznych decyzji. 

Krok 2: Opracuj strategię i plan rozwoju

Przed rozpoczęciem transformacji wyznacz sobie realne cele oraz priorytety. Tworząc plan działania, weź pod uwagę nie tylko ludzi, ale także technologie, produkty czy usługi, które oferujesz konsumentom oraz dotychczasowe procesy i struktury w firmie – to będzie Twój punkt wyjścia. Dobry plan powinien uwzględniać wszystkie te czynniki, ponieważ transformacja cyfrowa zakłada zmiany zarówno po stronie ludzkiej, jak i technologicznej. 

Krok 3: Zaangażuj wszystkich pracowników

Pamiętaj, że transformacja cyfrowa dotyka całej organizacji, a nie tylko wybranego obszaru. Staraj się wprowadzić pozytywną narrację, dzięki której pokażesz pracownikom zalety nowych rozwiązań oraz bezpośrednie korzyści zarówno dla nich, jak i całej organizacji. Zaplanuj treningi i szkolenia – daj ludziom przestrzeń do wyrażenia swojego zdania, wątpliwości oraz pomysłów, a także czas na adaptację do nowej rzeczywistości. Jasno komunikuj, że na początku zmiany mogą być trudne, ale w perspektywie długoterminowej przyniosą wymierne korzyści – ułatwią komunikację, wyeliminują powtarzalne zadania, czy wygenerują większą sprzedaż. 

Krok 4: Poszukaj wsparcia u specjalistów 

Decyzja o wprowadzeniu zmian to połowa sukcesu! Kolejnym krokiem jest znalezienie ekspertów, którzy doradzą, w jaki sposób przeprowadzić proces transformacji, wyznaczą ścieżkę rozwoju i zaimplementują optymalne rozwiązania technologiczne, dostosowane do charakteru biznesu oraz panujących trendów. 

Zastanawiasz się nad wprowadzeniem cyfrowych innowacji w swojej firmie? Ilość dostępnych na rynku technologii marketingowych między 2011 a 2020 wzrosła o ponad 5000%, dlatego warto znaleźć doświadczonego partnera biznesowego, który wybierze rozwiązania adekwatne do założonych celów. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak taka współpraca może wyglądać w praktyce – zapraszamy do kontaktu.