Zastanawiasz się, jaką platformę e-commerce wybrać dla swojego sklepu? Bez wątpienia wybór jest ogromny i przez to niełatwy. W tym artykule przybliżymy Ci jedną z takich platform – WooCommerce (rozszerzenie e-commerce dostępne w CMS WordPress). Poznasz wady i zalety tej platformy i dowiesz się, z czym wiąże się jej użytkowanie. Zapraszamy do lektury!

Kiedy decydujesz się na prowadzenie sklepu internetowego, do wyboru masz całą masę platform e-commerce, które umożliwiają sprzedaż online – polskich i międzynarodowych, darmowych i bezpłatnych. Każda platforma oczywiście to zupełnie coś innego, każda ma swoje wady i zalety. Mówimy tutaj także o tych platformach, które stworzone są od zera i mimo iż dopasowane są w pełni do potrzeb biznesowych firmy – to są one czasochłonne i kosztowne. To właśnie dlatego większość przedsiębiorców, którzy chcą sprzedawać w internecie, wybiera gotowe rozwiązania dostępne na rynku. A skoro już mówimy o dostępnych opcjach to sprawdźmy jak kształtuje się aktualny ranking platform e-commerce. Okazuje się, że WooCommerce to jedna z najpopularniejszych platform e-commerce nie tylko w Polsce, ale i na świecie!

Ranking platform e-commerce 

Poniżej przedstawiamy ranking platform e-commerce zawierający dane z kwietnia 2021[1]. Wyraźnie widać na nim dominację dwóch platform – WooCommerce oraz Squarespace.

WooCommerce ma 23,43% światowego rynku platform e-commerce, a liderowi ustępuje zaledwie o 0,08%. Nic dziwnego, WooCommerce ma masę niekwestionowanych zalet, o których zaraz powiemy więcej. Zwróćcie także uwagę, że platformy, które na ogół kojarzymy z dużym sukcesem na rynku e-commerce – Shopify, Magento i PrestaShop nawet łącznie nie przekraczają 10% rynku. Według innego źródła[2] ponad 5,1 miliona stron internetowych wykorzystuje to rozszerzenie do prowadzenia handlu online.

WooCommerce WordPress

Zacznijmy od początku. WooCommerce to darmowe rozszerzenie e-commerce, które na rynku pojawiło się po raz pierwszy w 2011 roku. Cel był jeden – umożliwić handel w sieci dla stron zbudowanych przy pomocy CMS WordPress. WooCommerce to dzieło zbiorcze. Jak informują autorzy, nad platformą pracowało ponad 350 osób z całego świata. Obecnie do samej platformy można „dołożyć” ponad 400 różnych wtyczek i integracji (np. z płatnościami online – WooCommerce payments czy systemami kurierskimi).

Jakie są wady i zalety WooCommerce?

Wady WooCommerce

Na początek powiedzmy o wspomnianych już wtyczkach. Niestety to zarówno siła, jak i słabość tej platformy. Jeśli zainstalujesz zbyt wiele tego typu integracji, Twój sklep zacznie działać zauważalnie wolniej (w końcu przy każdym otwarciu strony wszystkie te wtyczki muszą się załadować). Przyczyni się to do niezadowolenia klientów i obniżenia Twojej pozycji w Google (według najnowszych wytycznych znanych jako core web vitals, strona powinna być gotowa do działania w czasie poniżej 2,5 sekundy!).

Po drugie, nie wszystkie wtyczki są faktycznie bezpłatne. Może się zatem okazać, że utworzenie i utrzymywanie sklepu w formie, która spełnia Twoje oczekiwania, będzie wymagało uiszczania regularnych opłat (niekoniecznie będą one wysokie, jednak należy mieć to na względzie).

Trzecia kwestia, o której warto wspomnieć to fakt, że WooCommerce wymaga umiejętności programistycznych. O ile stworzenie prostej strony na WP jest możliwe, nawet jeśli nie znasz żadnego języka kodowania, o tyle budowa w pełni działającego sklepu to inna historia. Prawdopodobnie przyjdzie Ci zatem zatrudnić lub współpracować z kimś, kto zna się na WooCommerce. Czy te wady przekreślają tę platformę? W oczach naszych i tysięcy innych osób – zdecydowanie nie. Tym bardziej że lista zalet jest znacznie dłuższa!

Zalety WooCommerce
WooCommerce – ile kosztuje darmowe rozwiązanie open source.

Pierwsza kwestia jest już Ci znana – WordPress jest dostępny za darmo i tak samo WooCommerce. Ale jest to również rozwiązanie open source co oznacza, że możesz tę platformę dowolnie modyfikować według własnego uznania. Nie ma tutaj żadnych ograniczeń – może jedynie wiedza techniczna Twojego programisty. WooCommerce współpracuje także z wtyczkami, które masz już zainstalowane na swoim WordPressie.

Duża elastyczność

Ponieważ WooCommerce było tworzone przez osoby z całego świata, powstała platforma, która jest naprawdę wszechstronna i dostosowana do różnych warunków biznesowych. I tak z pomocą WooCommerce możesz:

  • sprzedawać różne produkty (zarówno fizyczne, jak i cyfrowe),
  • działać w różnych językach i na różnych rynkach (WooCommerce wspiera ponad 60 języków, a także różne waluty i jednostki),
  • udostępniać klientom różne opcje płatności i dostawy,
  • korzystać z różnych opcji filtrowania i wyszukiwania produktów,
  • prezentować różne wersje produktów,
  • automatycznie przeliczać stawkę podatku w zależności od miejsca dostawy,
  • wykorzystywać WooCommerce API do komunikacji z innymi komponentami i wtyczkami spoza ekosystemu WordPress. Więcej przeczytasz tutaj.
Łatwe zarządzanie klientami i zamówieniami

Klienci mogą tworzyć konta, którymi mogą następnie zarządzać, a Ty masz pełen wgląd w klientów i ich zakupy. Możesz też na bieżąco śledzić zmiany w dostępności produktów i wprowadzać niezbędne zmiany manualnie (jeśli jest taka potrzeba). WooCommerce wspiera także komunikację email, więc po każdym złożonym zamówieniu klient może otrzymywać maila (lub maile) z dalszymi informacjami.

Optymalizacja pod kątem marketingowym

Zarówno WordPress, jak i WooCommerce są przyjazne SEO. Jest możliwość regularnego dodawania treści (np. na blogu), co także może wydatnie pomóc z pozycjonowaniem Twojej witryny. Dodatkowo możesz stosować kupony i oferty specjalne, a także wykorzystywać cross-selling (polecanie klientom produktów komplementarnych). W razie potrzeby WooCommerce można połączyć z Twoim kontem Google Analytics i z profilami w social mediach. I ostatnia sprawa – klienci mogą oceniać produkty i dzielić się swoimi opiniami na ich temat (pamiętaj, że tzw. user-generated content też ma duże znaczenie w promocji Twojej strony).

Dostosowanie wyglądu sklepu

WooCommerce umożliwia wybór idealnego lay-outu sklepu na bazie tysięcy różnych motywów. Możesz zatem zadbać, aby Twój sklep wyglądał dokładnie tak, jak sobie wymarzyłeś (pamiętaj, że nawet w ramach wybranego motywu możesz wprowadzać dowolne zmiany). Kiedy zestawisz wady i zalety WooCommerce, prawdopodobnie stwierdzisz, że to rozwiązanie warte przetestowania. Szczególnie jeśli dopiero zaczynasz, albo po prostu nie masz złożonych potrzeb. Aby wykorzystać możliwości WooCommerce do maksimum, pamiętaj, jakie są wady tej platformy i postaraj się je obejść. Na przykład nie instaluj bez potrzeby dziesiątek różnych wtyczek, albo szukaj darmowych alternatyw do rozwiązań, które potrzebujesz w swoim sklepie.

Sklepy na WooCommerce: przykłady

Na koniec chcielibyśmy Ci pokazać dwa przykłady sklepów internetowych zbudowanych przy pomocy WooCommerce. Każdy z nich jest inny, co dobrze pokazuje, z jak wszechstronnym rozwiązaniem mamy tutaj do czynienia.

Sklep dla norweskiej marki NorSweet

Jeden z projektów, którym uwielbiamy się chwalić jest sklep zbudowany dla norweskiej marki NorSweet z branży FMCG. Pomimo, że jest to projekt który zakończyliśmy ponad rok temu – nad robi wrażenie i nawiązuje do obecnych trendów.

Australijski sklep z obuwiem

Ten australijski sklep z obuwiem wykorzystuje wiele rozwiązań dostępnych w WooCommerce. Na stronie znajdziesz sekcję blogową, często zadawane pytania, rozbudowane informacje o firmie z pięknymi zdjęciami i oczywiście sam sklep. Klienci mogą wybierać różne wersje produktu i dostosowywać go do swoich potrzeb. Strona z koszykiem jest natomiast krótka i przejrzysta – to duży plus!

Katalog produktowy dla firmy SinteritJak widać na WooCommerce możemy zbudować nie tylko typowy sklep online, ale także katalog produktów. To kolejny projekt dla jednego z naszych klientów. Sinterit to wiodący producent kompaktowych i przemysłowych drukarek 3D SLS, z którym mieliśmy okazję budować stronę na WooCommerce od podstaw. 

Przed wyborem odpowiedniej platformy do swojego sklepu zachęcamy Cię na pewno do przeglądania stron konkurencji. Sprawdź jak inni to robią, na czym stawiają swoje sklepy i jakie funkcje wykorzystują. Być może to, co sprawdza się u konkurencji, nie sprawdzi się w Twoim biznesie. Każdy ma inne cele biznesowe. Jedno jest pewne – z doświadczenia wiemy, że WooCommerce daje naprawdę dużo możliwości i po postawieniu sklepu rzadko kiedy okazuje się, że brakuje nam jakiś funkcjonalności w sklepie. Wręcz przeciwnie – zazwyczaj firmy nie wykorzystują w 100% potencjału tej platformy. 

Jeśli szukasz profesjonalnego wsparcia w stworzeniu takiego sklepu – zapraszamy do kontaktu! E-commerce to jedna z naszych specjalizacji. Pomożemy Ci stworzyć sklep, który przede wszystkim spełni Twoje założenia biznesowe i dzięki odpowiedniej strategii UX pozwoli Twoim klientom znaleźć dokładnie to czego potrzebują. Nasi eksperci skupiają się nie tylko na designie stron www, ale przede wszystkim na jej użyteczności, intuicyjnej obsłudze i spełnianiu założeń sprzedażowych.

 

[1] https://www.statista.com/statistics/710207/worldwide-ecommerce-platforms-market-share/

[2] https://wpswings.com/blog/woocommerce-statistics-infographic/