Wiele firm B2B uważa, że strona internetowa to wszystko, czego tak naprawdę potrzebują, aby pozyskiwać nowych klientów, a tym samym rozwijać działalność. W związku, często gdy decydują się na stworzenie firmowej witryny, krótki termin realizacji i niska cena są dla nich najważniejsze. Niestety takie działanie potęguje prawdopodobieństwo, że projekt nie będzie uwzględniał najistotniejszych cech i funkcji, które firmowa strona powinna posiadać. Zanim jednak przejdziemy do ich omówienia, sprawdźmy, jakie są różnice w projektowaniu strony dla B2B a B2C.

Strona internetowa B2B i B2C – jakie są różnice?

Chociaż projektowanie stron internetowych B2B i B2C ma ze sobą wiele wspólnego, istnieją zasadnicze różnice, które należy wziąć pod uwagę. Dotyczą one w szczególności potrzeb i preferencji docelowych użytkowników witryny. Najważniejsze z nich to:

  • Podejmowanie decyzji – droga użytkownika B2B od zainteresowania do zakupu jest zwykle dłuższa niż B2C. Strony B2B powinny zawierać bardziej szczegółowe informacje na temat oferowanych produktów, czy usług.
  • Produkty i usługi B2B często mają znacznie wyższą cenę niż w przypadku B2C, dlatego oferta zawarta na stronie internetowej powinna umożliwiać indywidualną konfigurację. Możliwe jest również, że ostateczna cena będzie wymagała negocjacji, dlatego strona B2B powinna umożliwiać kontakt z przedstawicielami firmy.
  • Witryny B2C zazwyczaj chcą szybko wzbudzić zainteresowanie i przekonać użytkownika do dokonania zakupu. Strony B2B są bardziej skoncentrowane na budowaniu i rozwijaniu relacji niż na sprzedaży.
  • Działalność firmy B2B nie jest realizowana w pełni za pomocą strony internetowej, natomiast w przypadku B2C całość transakcji może odbywać się za pośrednictwem witryny.

Różnic pomiędzy stroną www dla branży B2B, a B2C jest dużo więcej. My wskazaliśmy tylko te, które naszym zdaniem są najważniejsze i bezpośrednio wpływają na elementy, które są istotne podczas projektowania witryny. O czym jeszcze należy pamiętać projektując stronę www dla branży B2B?

CEL BIZNESOWY

Określenie celu, jaki ma realizować strona internetowa to podstawa, bez której nie należy rozpoczynać projektowania. Determinuje on bowiem wszystkie elementy i treści, które znajdą się w witrynie. Więcej na temat celu i jego roli w projektowaniu strony internetowej pisaliśmy w tym artykule.

KIM JEST TWÓJ KLIENT?

Przed rozpoczęciem projektowania strony www dla firmy B2B warto dokładnie przeanalizować, do kogo kierowana będzie strona i zwizualizować sobie potencjalne obawy i potrzeby klientów. Podczas całego procesu projektowania witryny trzeba mieć na uwadze wrażenia użytkowników i analizować, czy poruszanie się po stronie internetowej będzie dla nich proste i przyjemne, a przede wszystkim, czy będą w stanie w ten sposób rozwiązać swoje problemy biznesowe.

ANALIZA OBECNEJ STRONY WWW

Ten punkt kierowany jest do firm, które posiadają już swoją stronę internetową i planują zaprojektowanie nowej. Proces tworzenia bardziej efektywnej witryny wymaga innego podejścia, ponieważ przed rozpoczęciem jakichkolwiek prac należy najpierw przeprowadzić audyt strony i jej treści. Innymi słowy, trzeba przeanalizować, co na stronie działa, a co nie. Bardzo pomocne w tym zakresie będzie narzędzie Google Analytics, dzięki któremu można zidentyfikować podstrony generujące największy i najmniejszy ruch, a także zainteresowania użytkowników.

Przeprowadzając audyt warto skorzystać również z Google Search Console. To narzędzie pozwoli ujawnić wszelkie problemy techniczne, które mogą wypaczać wyniki pochodzące z Google Analytics. Warto wynotować wszystkie zauważone błędy, aby uniknąć ich na nowej stronie.

WYDAJNOŚĆ STRONY

W trakcie projektowania strony należy być skoncentrowanym na jej wydajności. Współcześni użytkownicy, w szczególności B2B, mają bardzo niską tolerancję na wszelkie opóźnienia czy błędy w funkcjonowaniu witryny. Wystarczy jedna sekunda zbyt długiego oczekiwania, aby użytkownik opuścił stronę. Pamiętaj, że tworzenie stron, z których nikt nie korzysta, również kosztuje. 

PROTOTYP STRONY

To po prostu interaktywna makieta prezentująca, w jaki sposób będzie funkcjonowała strona www. Jest ona niezwykle istotna w przypadku witryn B2B. Dzięki niej na samym początku można zaobserwować, co użytkownik strony zobaczy w jej finalnej wersji. W tym miejscu kluczowa jest także znajomość procesu zakupowego. Agencja projektująca stronę musi wiedzieć jak wygląda pozyskiwanie klientów i korzystanie z oferty firmy. Strona powinna być dopasowana do tego procesu.

Prototypowanie pozwala również na wprowadzenie poprawek przed finalnym uruchomieniem strony www. Dzięki temu pozwala zaoszczędzić dużo czasu na wstępnym etapie prac nad witryną i eliminuje koszty, które wiązałyby się z wprowadzaniem zmian na funkcjonującej już stronie internetowej.

Tworzenie stron internetowych wymaga odpowiedniego projektu, znajomości oczekiwań klientów i trendów rynkowych, i oczywiście doświadczenia. Podobnie jak droga zakupowa użytkownika witryny nigdy nie przebiega w identyczny sposób, tak samo tworzenie i projektowanie witryn nie powinno być postrzegane jako droga liniowa. Jest to skomplikowany proces oparty na testowaniu, analizowaniu, poprawianiu, nauce i wprowadzaniu zmian.

 

——-

Szukasz wsparcia w obszarze strategii, brandingu, a może chcesz zbudować produkt cyfrowy? Skonsultuj z nami swoje potrzeby biznesowe!

Napisz do nas na hello@funktional.pl

Lub zadzwoń – w kilka minut dowiemy się, czy (i jak) możemy Ci pomóc +48 12 341 45 12