Na to zestawienie co roku czeka cała branża. Raport “Agencje reklamowe i domy mediowe”  publikowany jest równo od 20 lat przez magazyn Media Marketing Polska wraz z Kantar Polska (kiedyś SMG/KRC). Badanie satysfakcji klientów agencji reklamowych to idealne źródło dla marketerów, którzy szukają najlepszych rozwiązań dla “swoich” brandów. To źródło, które pomaga im poznać kompetencje i mocne strony potencjalnych partnerów, podwykonawców usług marketingowych, reklamowych, mediowych czy digital.

Wpływ pandemii na naszą branże

Ze względu na panującą sytuację pandemiczną, śmiało możemy powiedzieć, że tegoroczny raport jest wyjątkowy. Kryzys miał silny wpływ na sytuację biznesową wszystkich agencji w Polsce – ich rozwój, zmiany w ofercie, zmiany personalne. Z tego powodu, dane opublikowane w raporcie są jeszcze bardziej wartościowe – ukazują i weryfikują to co zadziało się przez ostatnie kilkanaście miesięcy. Można powiedzieć, że raport MMP pokazuje jak obecnie wygląda branża, jak maluje się jej obraz na nowo. Podsumowuje wpływ Covid-19 na sytuację biznesową agencji w Polsce. 

Raport pokazuje, że pandemia miała bardzo zróżnicowany wpływ na “życie” agencji. Część z nich odnotowała spadek. Inne agencje i domy mediowe uzyskały nawet kilkadziesiąt procent wzrostu dochodów. Możemy także zaobserwować, że zmieniła się oferta poszczególnych agencji, które zaczęły kłaść duży nacisk na działania digitalowe i strategiczne. To właśnie na te usługi wzrósł popyt w ciągu ostatnich kilku miesięcy. Zanim przejdziemy do omawiania wyników, które uzyskała nasza agencja, chcemy podkreślić, że tegoroczne badanie zostało przeprowadzone na bazie liczącej ponad 2,5 tysiąca marketerów – specjalistów zajmujących stanowiska wysokiego i średniego szczebla. Raport jest zatem rzetelnym i cennym źródłem dla wszystkich osób, które szukają kompetentnej agencji reklamowej, agencji marketingowej, agencji social media, czy agencji digital.

Otwarta komunikacja to podstawa

W Funktional cenimy transparentność i dobrą komunikację. I nie jest to jedynie ukłon w stronę naszych klientów. To również ukłon w stronę naszej organizacji, gdyż takie podejście bardzo ułatwia nam pracę i rzutuje na wyniki projektu. Zaufanie zaufaniem, ale każdy klient powinien wiedzieć czego może spodziewać się po współpracy – co otrzyma i jakie korzyści mu to przyniesie. Już podczas pierwszych rozmów i konsultacji uświadamiamy naszych partnerów jak będzie wyglądał proces współpracy, ile będzie kosztował projekt, jak długo będzie trwał, za pomocą jakich narzędzi będziemy go realizować. Działamy iteracyjnie – tzn., że stale skupiamy się na optymalizacji działań i metodologii pracy. Pracując w branży już 11 lat wiemy, że tylko takie podejście pozwala realizować projekty efektywnie. Może właśnie dlatego klienci ocenili naszą agencję bardzo wysoko według poniższych kryteriów.

Usługi warte swojej ceny

“Usługi agencji warte są pieniędzy, które jej płacimy” – to wskaźnik, z którego jesteśmy najbardziej dumni, nie tylko dlatego, że uzyskaliśmy najwyższą notę 6 punktów. Ale również dlatego, że nie ma nic lepszego w naszej pracy, niż satysfakcja klienta i jego świadomość, że to dobrze ZAINWESTOWANE pieniądze. Co dla nas oznacza “dobrze zainwestowane”? To takie, które przynoszą mierzalne efekty biznesowe. Dobrze przygotowana strategia marki, efektywnie zaprojektowany branding, strona www oparta na strategii UX i UI. Wielu osobom (nawet z branży) wydaje się, że nasza praca polega jedynie na kreatywności – im bardziej kreatywny zespół, tym bardziej kreatywny projekt. Nic bardziej mylnego! “Artystyczna”, “kreatywna” część projektu jest bardzo ważna, ale nie najważniejsza. Sukces projektu musi być bowiem mierzalny. Wszystkie działania, za które płaci klient, powinny przynosić realne zyski dla firmy – bez względu na to, czy jest to sklep e-commerce, czy strategia komunikacji.

Czy poleciłby Pan agencję Funktional swojemu przyjacielowi?

Jesteśmy agencją doradczą. Wierzymy w to, że klient nie musi mieć od początku świadomości tego, co sprawi, że jego firma zacznie “rosnąć”, zacznie sprzedawać, czy dotrze do konkretnego klienta. Jesteśmy tu po to, żeby wskazać mu drogę rozwoju, narzędzia, metodologię, aby uzyskał pożądany efekt. Raport MMP uwzględnia między innymi takie wskaźniki, które pokazują jak wygląda współpraca z daną agencją pod kątem procesów, obsługi, badań i analiz. Te kryteria są bowiem często kluczowe jeśli chodzi o finalny efekt współpracy. W Funktional mamy takie właśnie podejście – analityczno-biznesowe! Uważamy, że każdy projekt powinien być poprzedzony warsztatem, analizą, badaniami, zagłębieniem się w sytuację biznesową klienta.

Kompleksowe wsparcie = efektywność biznesowa

Na początku kilka słów wyjaśnień – czym jest dla nas kompleksowe wsparcie. Kompleksowa oferta to taka, która umożliwia klientowi osiągnięcie celów biznesowych we współpracy z jednym partnerem. Nie sztuką jest robić wszystko – oferować usługi 360. W Funktional kompleksowość oznacza przeprowadzenie klienta przez wszystkie (konieczne) elementy, które pozwolą mu osiągnąć postawione założenia. Posługując się przykładem, zachęcamy Was do zapoznania się z case study NorSweet, dla której stworzyliśmy kompleksową strategię marki. Zaczynając od warsztatów, poznawaliśmy firmę, przygotowaliśmy dla niej strategię, całościowy branding i stronę e-commerce. To właśnie jest dla nas kompleksowa obsługa – umiejętność dostarczenia produktu cyfrowego wraz z zapewnieniem wsparcia projektowego i strategicznego!

Dane z przeprowadzonej przez MMP ankiety dowodzą, że nawet w tak trudnym okresie jakim jest pandemia, można skutecznie pozyskiwać nowych klientów i realizować ciekawe projekty. Wszystko za sprawą iteracyjnego podejścia do biznesu i umiejętności adaptacji do niespodziewanych zmian na rynku. Dzięki tej sytuacji czujemy się wręcz silniejsi! A Wam – naszym klientom – dziękujemy za zaufanie!