Podjąłeś/aś decyzję o rebrandingu w swojej firmie? A może nadal się nad tym zastanawiasz? Tak czy inaczej, rebranding to złożony proces, podczas którego warto zwrócić uwagę na kilka aspektów, aby podczas projektu osiągnąć zamierzony efekt. W tym artykule podpowiadamy o czym należy pamiętać podczas rebrandingu, aby był on działaniem, który przyniesie wymierne korzyści dla biznesu.

Pamiętaj o tym kim jesteś i dlaczego chcesz się “zmienić”

To, co reprezentuje i zawsze reprezentowała twoja firma, jest kluczowe podczas tworzenia nowej strategii marketingowej. Rebranding to wiele elementów, procesów i łatwo jest się w tym pogubić jeśli nie wiemy jak do tego podejść. Najważniejsze to pamiętać o tym, po co to robimy i jaki chcemy osiągnąć cel. Bądźmy świadomi też tego, że nie otwieramy zupełnie nowej firmy, ale aktualizujemy jej istniejącą wersję.

Pamiętaj zawsze o następujących rzeczach:

  • Jaką firmą chcesz być, co chcesz zmienić?
  • Jakie emocje chcesz wywoływać w osobach, które wchodzą w interakcje z twoją firmą?
  • Czym chcesz się wyróżniać z tłumu?
  • Jaka jest historia twojej marki?
  • Które elementy ze starej strategii chcesz zachować i przenieść do nowej?
  • Jaki jest cel rebrandingu w twojej firmie?

Wszystkie te powyższe zagadnienia powinny towarzyszyć Ci podczas rebrandingu. Tobie i agencji, która będzie go dla Ciebie tworzyć. Upewnij się zatem, że jest to partner, który poznał twoje podstawowe wartości i najważniejsze z nich będzie potrafił “przemycić” do nowej strategii. 

Aby to zobrazować posłużymy się przykładem –  jeżeli jesteś marką, dla której zawsze istotna była tradycja i ponadczasowość, a agencja brandingowa proponuję Ci nowoczesny, futurystyczny kierunek zmian, prawdopodobnie nastąpił błąd w komunikacji już w początkowej fazie rozmów. Taka zmiana może skutkować niezrozumieniem tożsamości marki przez twoich obecnych klientów.

Zaufaj swoim klientom – wsłuchaj się w ich potrzeby!

Jeśli celem działań rebrandingowych jest dotarcie do szerszego grona odbiorców, zwróć się do nich i dowiedz się gdzie upatrywać słabych punktów, a co jest mocną stroną marki. Analizuj dane, sprawdzaj, co ludzie mówią w mediach społecznościowych i zbieraj informacje. Co jest takiego w twoim obecnym wyglądzie i przekazie, że kieruje potencjalnych odbiorców do konkurencji?

Rebranding to ryzykowny proces (choć często nieunikniony!), który potrafi zaskoczyć klientów. Chociaż wielokrotnie udowodniono, że jest niezwykle skuteczny w generowaniu nowych odbiorców i zwiększaniu sprzedaży, może również działać w drugą stronę i sprawić, że stracisz kontakt z obecnymi klientami. Wysłuchanie tego, co mówią o tobie konsumenci, znacznie pomoże zorientować się, na jakich obszarach należy się skupić podczas rebrandingu.

Co więcej, kiedy przejdziesz już przez proces rebrandingu, powiedz o tym swojej publiczności. Ważne jest, aby przekazać taką aktualizację swoim klientom i poznać ich przemyślenia. Pokaż im, że zależy ci na ich opiniach i wyjaśnij, dlaczego zdecydowałeś się na takie a nie inne działania. Komunikowanie wszelkich zmian może bardzo dobrze wpłynąć na wizerunek marki i pomóc w utrzymaniu lojalności klientów.

Posłuchaj swojego zespołu

Komunikacja to bardzo istotna rzecz – nie tylko w relacjach marka-klient, ale także wewnątrz firmy. Poinformuj zatem wszystkich w organizacji, że firma się zmienia, rozwija. Prawdopodobnie znajdziesz osoby, które będą miały dużo do powiedzenia na ten temat i dostarczą przydatnych opinii i sugestii. Komunikuj się z nimi systematycznie, informuj o postępach, pytaj, doradzaj. To na pewno nie zaszkodzi, a może tylko pomóc wyeliminować niepotrzebne błędy.

Kwestie prawne

Czy propozycja nowego logo nie przypomina za bardzo logo innej firmy? Czy hasło nie jest zbyt podobne do claimu konkurencji? Podczas rebrandingu należy wziąć pod uwagę wiele elementów prawnych, które mogą stanąć nam na drodze. Warto mieć do swojej dyspozycji profesjonalistę, który dokładnie wie, na co zwrócić uwagę i jak chronić się przed niechcianymi sytuacjami w dłuższej perspektywie. Sprawdź czy agencja, która przygotowuje dla twojej firmy rebranding ma doświadczenie w tych tematach. 

Jakie korzyści przynosi rebranding?

To tylko niektóre z wielu punktów, o których warto pamiętać podczas realizacji działań rebrandingowych. Wiemy, że jest to trudny i obszerny proces, ale gwarantujemy, że warto się do niego dobrze przygotować i przemyśleć każdy jego element. Z rebrandingu płynie bowiem wiele korzyści takich jak:

  • dotarcie do szerszego grona odbiorców
  • rozwój marki
  • zdobycie przewagi konkurencyjnej
  • wyznaczenie nowej drogi biznesowej, osiąganie nowych celów
  • budowanie i wspieranie komunikacji wewnętrznej w organizacji
  • podkreślenie i odzwierciedlenie ważnych zmian i decyzji w firmie

Ile trwa rebranding?

Może się wydawać, że rebranding “to chwila”. Wiele osób myśli, że to jedynie zmiana fontu z pogrubionego na cienki, odświeżenie kolorów. Nic bardziej mylnego. Rebranding jest operacją długotrwałą, wymagającą badań, dyskusji – to działania, które wymagają skupienia, kreatywności, być może kilku iteracji. 

W poprzednim artykule z tej serii (Kiedy firma powinna zdecydować się na rebranding?) wyjaśniliśmy, że rebranding to “nie tylko” zmiana logo firmy. Rebranding to zmiana sposobu postrzegania marki przez klientów, która ma na celu zwiększenie zaangażowania odbiorców. Rebranding prowadzi również do zmiany “osobowości marki”, strony internetowej, mediów społecznościowych, a nawet wizytówek firmowych – wszystkich materiałów i punktów styku, przez które komunikujesz się z klientem.

 

——-

Szukasz wsparcia w obszarze strategii, brandingu, a może chcesz zbudować produkt cyfrowy? Skonsultuj z nami swoje potrzeby biznesowe!

Napisz do nas na hello@funktional.pl

Lub zadzwoń – w kilka minut dowiemy się, czy (i jak) możemy Ci pomóc +48 12 341 45 12